Site Overlay

Stres oksydacyjny, choroby metaboliczne i antyoksydanty

Spread the love

Stres oksydacyjny jest stanem, w którym dochodzi do zaburzenia równowagi pomiędzy systemem utleniaczy i przeciwutleniaczy, skutkiem czego w organizmie zaczynają przeważać zjawiska utleniania. Towarzyszy on wielu chorobom metabolicznym, między innymi cukrzycy. Przewlekła hiperglikemia prowadzi do niekontrolowanego utleniania lipidów, kwasów nukleinowych, niektórych enzymów oraz do uszkodzenia białek.  Dlatego jednym ze wskazań dla osób z problemami metabolicznymi jest uwzględnienie w swoim jadłospisie dużej ilości warzyw i owoców zawierających składniki o właściwościach antyoksydacyjnych. Krew osób chorych na cukrzycę ma mniejszą pojemność antyoksydacyjną niż osób zdrowych, w diecie diabetyków oraz osób insulinoopornych powinno więc być dużo produktów bogatych w witaminy A, C, E i polifenole.

Czym są w takim razie te magiczne polifenole? Są to związki z grupy fenoli, które zawierają przynajmniej dwie grupy hydroksylowe przyłączone do pierścienia aromatycznego. No ale co z tego? Ano to, że dzięki takiej budowie są one silnymi przeciwutleniaczami. Spożywanie produktów  bogatych w polifenole zmniejsza nie tylko ryzyko chorób metabolicznych, ale również chorób układu krwionośnego oraz nowotworów.

Polifenole występują naturalnie w roślinach. Są to na przykład czerwono-fioletowe antocyjany, które napotkamy w takich owocach jak aronia, owoce goji, owoce acai, winogrona (zawierają one niestety także dużo cukru), czarna porzeczka, jagoda, jeżyna, ogólnie w owocach o odcieniu od fioletowego poprzez niebieski aż do czerwonego. Są obecne również w warzywach typu bakłażan, czerwona cebula czy czerwona kapusta. Kolejnym przykładem jest likopen, który występuje w moich ukochanych pomidorach, ale także w czerwonych owocach. W przypadku cukrzycy warto pamiętać również o kwasie chlorogenowym. Wpływa on na aktywność enzymu glukozo-6-fosfatazy, która bierze udział w metabolizmie glukozy. Hamuje również wchłanianie tego cukru z jelita cienkiego. Zjawisko to tłumaczone jest zmniejszeniem przez związki polifenolowe gradientu jonów sodowych odpowiedzialnego za transport aktywny glukozy. Kwas chlorogenowy występuje w owocach aronii, w karczochach oraz w zielonej kawie.

Jak widzimy, jest w czym wybierać. Oczywiście warzywa i owoce, w których występują antyoksydanty, najlepiej spożywać na surowo lub krótko gotowane czy smażone (polecam chińską metodę stir-fry), tak by nie zniszczyć zawartych w nich cennych związków.

A  że nikogo chyba nie muszę przekonywać, że warzywa są przepyszne, to życzę wszystkim smacznego i na zdrowie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.