Site Overlay

Sok z aronii

Spread the love

Na moim blogu nie może zabraknąć wpisu na temat soku z tego owocu, ponieważ nad badaniem właściwości aronii spędziłam ponad osiem lat mojego życia 😉 Aronia jest cennym uzupełnieniem diety osób insulinoopornych, nie tylko ze względu na zawartość zespołu związków działających antyoksydacyjnie. Dużą zaletą soku z aronii jest zdolność obniżania indeksu glikemicznego. Wykazano, że antocyjany zawarte w aronii stymulują wydzielanie insuliny. Istotna jest również obecność dużych ilości kwasu chlorogenowego wpływającego na aktywność enzymu  glukozo-6-fosfatazy, która bierze udział w metabolizmie glukozy. Kwas chlorogenowy hamuje również wchłanianie tego cukru z jelita cienkiego . Zjawisko to tłumaczone jest zmniejszeniem przez związki polifenolowe gradientu jonów sodowych odpowiedzialnego za transport aktywny glukozy. Związki katechinowe, takie jak oligomery procyjanidyn, także stymulują wydzielanie insuliny, przez co obniżają stężenie cukrów we krwi. Aronia ma szczególnie dużo polimerów katechinowych, czyli tanin, które zmniejszają wchłanianie białka oraz utrudniają powstawanie emulsji tłuszczu koniecznej do jego trawienia. Przyczynia się to do obniżenia masy ciała i jest korzystne dla zdrowia.

Ufff, przepraszam, musiałam podzielić się tym z Wami, ale teraz już przejdźmy do praktyki. Głównym problemem jeśli chodzi o aronię jest jej cierpko-gorzki smak, który nie każdemu pasuje. Ja sobie radzę z tym tak, że rozcieńczam naturalny sok z aronii wodą mineralną. Pomaga także dodatek cytryny, sprawiając, że otrzymujemy bardzo fajny wytrawny napój, który można również pić zamiast wina. A jeśli już mowa o winie, to wino aroniowe jest nieziemskie. Produkuje je firma Vin-kon także w wersji półwytrawnej. Więcej na temat tego wina opowiem Wam w jednym z kolejnych wpisów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.