Site Overlay

Oleje do spożywania na zimno część I

Spread the love

Można je spożywać jako dodatek do sałatek lub też do pojedynczych warzyw, do kasz, pełnoziarnistego makaronu czy też do czarnego ryżu. Należy pamiętać, że opisane tu oleje należy spożywać jedynie na zimno!

Oliwa z oliwek

Przepyszny i niezbędny składnik prawie każdej śródziemnomorskiej potrawy. Dla Greka czy Włocha najlepszą przystawką jest prosty chleb z oliwą, często podawany w tamtejszych restauracjach jako tak zwane poczekadełko. Dobra oliwa to niebo w ustach i nie należy na niej oszczędzać, bo naprawdę czuć różnicę (oliwę klasyfikuje się na podstawie kwasowości, im niższa, tym oliwa jest lepszego gatunku). Zawsze jak jestem w jakimś śródziemnomorskim kraju, staram się wyszukać dobrą oliwę z jakiegoś małego lokalnego zakładu produkcyjnego, żeby cieszyć się jej smakiem jeszcze w domu. Należy pamiętać, aby oliwę typu extra virgin stosować jedynie na zimno (o oliwach do smażenia i pieczenia opowiem w oddzielnym wpisie). Oliwa z oliwek zawiera jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Mają one wpływ na zahamowanie rozwoju miażdżycy, bo obniżają ilość złego cholesterolu (LDL) i podnoszą poziom dobrego (HDL). Wpływają też na obniżenie ciśnienia krwi.

Olej z wiesiołka

Oprócz tego, że wiesiołek ma przepiękne żółte kwiatki, to również daje nam bardzo wartościowy olej. Używany jest nie tylko w celach kulinarnych, ale również w kosmetyce. Swoje właściwości prozdrowotne zawdzięcza obecności dużych ilości kwasu linolowego (około 70%) oraz innym kwasom tłuszczowym nienasyconym. Olej z wiesiołka obniża poziom złego cholesterolu, przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej, obniża ciśnienie, wzmacnia odporność, usprawnia pracę mózgu, a także działa przeciwnowotworowo. Należy pamiętać o tym, że olej z wiesiołka nie lubi światła, dlatego należy go przechowywać w ciemnym szkle, w lodówce.

Olej lniany

Jeden z najzdrowszych olejów ze względu na korzystną dla organizmu proporcję kwasów Omega 3 i 6. Świetny do stosowanie w chorobach sercach oraz w innych chorobach metabolicznych, wspomaga również pracę układu nerwowego. Zawiera mnóstwo kwasów tłuszczowych wielonienasyconych oraz witaminę E. Chroni przed stresem oksydacyjnym oraz wspomaga walkę z chorobami nowotworowymi. Ceniony jest również w kosmetologii, ponieważ bardzo korzystnie działa na skórę.

Olej z ostropestu

Nieoceniony po sutej imprezie, albo też w przypadku, gdy musicie przyjmować wiele leków i Wasza wątroba woła o pomoc. Ponadto obniża poziom cukru we krwi, a także działa stabilizująco na poziom cholesterolu. Wykorzystuje się go także w chorobach skórnych, ponieważ działa przeciwzapalnie. Posiada witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, a także fitosterole i minerały. Doskonały w diecie detoksykacyjnej, ponieważ zapewnia prawidłową pracę wątroby. Zawiera miedzy innymi kwas linolowy, który zapobiega chorobom nowotworowym oraz wspiera układ krążenia.

Olej z czarnuszki

Zawiera tymochinon, dzięki czemu wykazuje właściwości przeciwzapalne oraz przeciwnowotworowe. Przyczynia się do hamowania rozwoju komórek nowotworowych. Stosowany jest również w przypadku wrzodów żołądka, jest bowiem skuteczny w zwalczaniu bakterii Helicobacter pylori. Skutecznie obniża poziom cholesterolu oraz cukry we krwi, dzięki czemu może przyczynić się do zahamowania rozwoju cukrzycy typu II, miażdżycy oraz schorzeń układu sercowo-naczyniowego.

2 thoughts on “Oleje do spożywania na zimno część I

    1. Ponieważ mają niską temperaturę dymienia. Temperatura dymienia to moment, w którym produkt pod wpływem wysokiej temperatury zaczyna się palić i wydzielać substancje rakotwórcze. Ogólnie im więcej kwasów tłuszczowych wielonienasyconych, tym w takim przypadku gorzej. Oleje je zawierające, na zimno bardzo dla nas zdrowe, przy smażeniu stają się chorobotwórcze.

Pozostaw odpowiedź Black Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany.