Site Overlay

Indeks glikemiczny

Spread the love

Indeks glikemiczny to jest taki potworek, który, dopóki jest mały, to wszystko ok, ale jak zaczyna rosnąć, to robi się groźnie. Czym dokładnie jest ten mityczny indeks? Jest to średni, procentowy wzrost stężenia glukozy we krwi po spożyciu, przez reprezentatywną statystycznie grupę ludzi, porcji produktu zawierającej 50 gramów przyswajalnych węglowodanów. Wzrost poziomu cukru we krwi w przypadku spożycia 50 gramów glukozy przyjęto jako podstawę skali (100%). Dotyczy on jedynie węglowodanów. Tłuszcze i białka nie powodują wysokiego wzrostu glukozy we krwi. Im wyższa wartość IG danego produktu, tym wyższy poziom cukru we krwi po jego spożyciu. Produkty o wysokim indeksie powodują zarówno wysoki szczytowy poziom cukru we krwi, jak i szybki jego spadek. Powolne przyswajanie i stopniowy wzrost oraz spadek poziomu cukru we krwi po spożyciu produktów o niskim indeksie glikemicznym ułatwia kontrolę poziomu cukru we krwi u osób chorych na cukrzycę. Jest to również zalecane dla osób zdrowych, ponieważ powoduje mniejsze wydzielanie insuliny. Wolne przyswajanie pozwala ograniczyć napady głodu. Jedną z lepszych tabel znajdziecie pod linkiem www.montignac.com. Codzienną dietę należy komponować z produktów, których indeks glikemiczny  nie przekracza 55, sporadycznie (raz na tydzień lub dwa) można zjeść coś o indeksie 55-70. Produktów o indeksie powyżej 70 osoby ze stwierdzoną insulinoopornością powinny unikać niczym groźnych potworów 😉

2 thoughts on “Indeks glikemiczny

Pozostaw odpowiedź Nie-slodka Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany.