Site Overlay

Co zamiast ziemniaków?

Spread the love

Jak odstawienie słodyczy nie było dla mnie jakimś specjalnym wyzwaniem, tak problemem stały się ziemniaki. Uwielbiam je w każdej postaci od puree, poprzez pieczone, kończąc na ukochanych przeze mnie frytkach. Powstało więc pytanie, co z tym fantem zrobić, czym zastąpić ziemniaki, żeby było zdrowo i niskoglikemicznie?

Bataty

Były dla mnie ogromnym zaskoczeniem, bo jak to jest możliwe, że słodki ziemniak jest bardziej niskoglikemiczny niż normalny ziemniak…? A jednak! Poza niższym indeksem glikemicznym niż ziemniaki, bataty przewyższają je jeśli chodzi o obecność korzystnych dla zdrowia składników. Zawartość poszczególnych związków zależy od odmiany batatu, ponieważ istnieje ich około 400, o różnym kolorze skórki, od fioletowego, przez czerwony, pomarańczowy i żółty, do białego. Również miąższ może mieć różną barwę, w zależności od odmiany – białą, pomarańczową lub żółtą. Czerwona odmiana batatów to doskonałe źródło likopenu, który może zmniejszać ryzyko rozwoju chorób serca i niektórych nowotworów. Z kolei fioletowe zawierają antocyjany – silne przeciwutleniacze. Odmiany o żółtym miąższu są bogatym źródłem karotenoidów, w tym poprawiającej wzrok luteiny. Poza tym bataty zawierają duże ilości witamin oraz składników mineralnych takich jak wapń, fosfor, potas, sód, magnez, siarka, chlor, żelazo, jod, a także niewielkie ilości manganu, miedzi, molibdenu i selenu. Z batatów można zrobić praktycznie wszystko, co można zrobić z ziemniaków, nawet frytki. Jedyną niedogodnością może dla niektórych być ich słodki smak, ponieważ jest on bardzo wyczuwalny.

Topinambur

To inaczej słonecznik bulwiasty, zwany również karczochem jerozolimskim lub gruszką ziemną. Roślina ta pochodzi z Ameryki Północnej i była uprawiana już przez rdzenne ludy amerykańskie przed kolonizacją – stad jej potoczna nazwa, pochodząca od plemienia Topinamboore. Jest bardzo wartościowym warzywem, zwłaszcza w diecie cukrzycowej. Pozytywnie wpływa na kondycję organizmu, między innymi na układ nerwowy, na trawienie oraz wspomaga pracę serca. Zawiera duże ilości inuliny, która wspomaga kurację cukrzycy typu 2, a także odpowiada za zmniejszenie insulinooporności.  Ponadto inulina obniża poziom złego cholesterolu, przez co pomaga w walce z miażdżycą. Topinambur zawiera duże ilości błonnika, dzięki czemu jego indeks glikemiczny jest niski, oraz  wypełnia żołądek, sprzyjając odchudzaniu. Duża zawartość potasu z kolei obniża ciśnienie tętnicze. Z topinamburu można zrobić frytki, należy je smażyć dłużej niż ziemniaki, świetnie nadaje się również do zapiekanek.

Soczewica

Czerwona, zielona bądź żółta. Zawiera dużo białka, jest także bardzo bogatym źródłem ważnego dla serca potasu i potrzebnego w ciąży kwasu foliowego. Białko soczewicy, zaraz po białku soi, jest najlepiej przyswajalnym przez organizm białkiem pochodzenia roślinnego. Soczewica wspomaga leczenie, a także zapobiega nadciśnieniu tętniczemu. Ponadto zawiera dużo błonnika w ilości prawie 8 mg/100 g, który sprzyja redukcji poziomu złego cholesterolu. Doskonale wypełnia żołądek, na długo dając uczucie sytości, dzięki czemu zmniejsza apetyt na słodkie przekąski. Ma niski indeks glikemiczny, dlatego mogą ją spokojnie spożywać cukrzycy. Z ugotowanej soczewicy można przyrządzić puree, które z dodatkiem ziół i przypraw, stanowi świetną alternatywę dla puree z ziemniaków.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.